Categorieen: Jazz Bulletin
Jazz Bulletin 122 staat weer bomvol Nederlandse jazzgeschiedenis en nieuws uit een recenter verleden.
Op de cover Harry Verbeke. Rudie Kagie publiceert het eerste deel van het levensverhaal van Mr. Kingsize, of “de Beul van Haarlem” zoals de blazer met de vette sound wel werd genoemd.
Paul Gompes verdiept zich in de huidige ontwikkelingen rond het fenomeen overheidssubsidie voor jazzensembles en het wegvallen van die voor het ICP in het bijzonder.
Bart Nauta trekt er samen met fotograaf Joke Schot op uit om Jamie Peet (1991) aan de tand te voelen over zijn invloeden en leermeesters, zijn identiteit als artiest, het waarom wel — of juist niet — naar het conservatorium te gaan en hoe je ‘zen’ bent op het podium. De virtuoze drummer en bandleider Jamie Peet speelde zich de afgelopen jaren flink in de kijker, onder andere in zijn duo met Niels Broos.
Veel jazz zit er niet in het leven van Maarten Heijmans (1983) wanneer hij op zijn twintigste in Amsterdam op kamers gaat wonen om naar de toneelschool te gaan. Een muziekliefhebber is hij echter wel degelijk. Als jonge kerel speelde hij in de musicals Oliver en Kruimeltje. En hij houdt nogal van de muziek uit de rockopera Jesus Christ Superstar, maar dat komt door zijn vader. Op eigen kracht heeft hij zich ontwikkeld tot een liefhebber van top-40-muziek en hiphop. Maar Vanaf de Zijlijn weet Ton Ouwehand TOCH een verborgen liefhebberij op te diepen…
Rembrandt Frerichs schreef een compositie voor jazzmusici en strijkkwartet. Verslaggever Mathijs
de Groot volgde de ontstaansgeschiedenis op de voet. Een groot avontuur. Frerichs: ‘Het gaat het hier om een uur aan nieuwe muziek die ik heb geschreven. Ik dus, niet Mahler of Brückner. Dat is op zichzelf al vrij zenuwslopend. Als je Charlie Parker in het Bimhuis speelt, ben je al voor de helft binnen. De uitvoering kan ruk zijn, het blijft materiaal van Charlie Parker.’ Lees hier het artikel van Mathijs dat mede mogelijk werd gemaakt door het Steunfonds Freelance Journalisten.
In de Estafettecolumn ligt het stokje in handen van pianist Frans Heemskerk. Hij studeerde bij Henk Elkerbout, Rob Madna, Larry Goldings en Kenny Werner. Inmiddels is hij werkzaam als muzikaal leider bij verschillende musicals en theaterproducties.
Op 29 april 2022 zou Toots Thielemans (1922- 2016) honderd jaar oud zijn geworden. Ter gelegenheid daarvan brengt het Nederlands Jazz Archief een unieke 3-cd-set uit van de studiosessies die Thielemans opnam met Rob Franken (1941-1983). Hoe is het mogelijk dat een van de belangrijkste jazzmuzikanten ter wereld werd beïnvloed door de Nederlandse pionier op elektrische piano? Jazz Bulletin-redacteur Ton Ouwehand herinnert zich hoe Toots voor het eerst vertelde over de bijzondere relatie met Franken.
‘Doe die moderne dingen nou maar zelf, hier zijn we bezig met Joe Pass en Jimmy Raney.’ kreeg Peter Tiehuis (1956) op het conservatorium te horen. Hij groeide op met zijn radiohelden The Shadows, Santana en Deep Purple. In een showkostuum begeleidde hij Lee Towers en Ted de Braak. Bij het Metropole Orkest vocht hij een gitaar-battle uit met John Scofield. Onlangs kwam zijn eerste cd onder eigen naam uit: Heart in Mind. ‘Ben ik een jazzgitarist? Zeg het maar.’ Jan Kelder tekent Tiehuis’ levensverhaal op. Dezelfde Tiehuis, overigens, die op CD1 van de bovengenoemde cd van Toots Thielemans te horen is!
Meer lezen? Dat kan, want er is veel meer!
Bestel dan snel een kennismakingsnummer van Jazz Bulletin. Door sommigen zelfs het zinnigste jazzblad van Nederland genoemd.