• Maak Kennis
    met het Nederlands Jazz Archief en ontvang vrijblijvend het gratis kennismakingspakket.
  • Word Vriend
    van het Nederlands Jazz Archief en lees 4 keer per jaar Jazzbulletin.
  • Doneer
    en ondersteun onze activiteiten om de jazzgeschiedenis levend te houden.

Gepubliceerd op 21 mei 2021 door jan brouwer

Categorieen: Jazz Bulletin Nieuwe releases

Het juni-nummer van Jazz Bulletin plofte begin deze maand bij ruim 1400 Jazzvrienden van het Nederlands Jazz Archief weer op de mat.

Op de cover zien we Bill Evans (1929-1980). Pianist en jazzicoon van wie er deze zomer weer een bijzondere nieuwe cd op stapel staat, waaraan het Jazz Archief weer de nodige medewerking heeft mogen verlenen.Bert Vuijsje gaat in een bijna 20 pagina’s tellend artikel nader in op de Evans’ Nederlandse bezoeken. Pianist Jan Huydts herinnert zich Evans in een persoonlijke pagina.

 

We hadden het niet durven dromen, maar ons nieuwe album Ann Burton Early Blue vindt zijn weg naar Japan en wordt daar goed ontvangen!
Bestel vandaag nog de tweede persing (!) van dit album op onze site

Zangeres Marit van der Lei (26) zag veel van haar plannen door de pandemie in rook opgaan. Bart Nauta spreekt met haar en legt haar positieve inzichten vast in zijn interview. ‘Ik kwam erachter dat ik met mijn muziek graag wat mildheid wil creëren, wat verzachting, in een tijd waarin we als samenleving radicaler zijn geworden. Mijn ultieme doel is mensen met mijn muziek te helpen met alle gekkigheid op de wereld.’

Ton Ouwehand spreekt met mensen die meer met jazz hebben dan je zou denken in zijn rubriek Vanaf de Zijlijn.
Dit keer is het de beurt aan cabaretier Bert Visscher (1960). Dat hij van muziek houdt, vind je altijd terug in zijn theaterprogramma’s. En oplettende tv-kijkers weten het ook, want halverwege de jaren negentig maakte hij voor de VARA een muziekprogramma genaamd Poggibonsi. Twee seizoenen vol muziek waartussen Visscher als een soort Jools Holland ronddarde.

In de rubriek My Back Pages kijkt Bert Vuijsje terug op zijn schrijverij Jazzwereld en Het Parool. Hij geeft deze terugblik de titel: “Het wonder van Ella Fitzgerald”.

Al jong werd Marius Beets (54) befaamd als een van de Beets Brothers. De drie zoontjes van een gynaecoloog uit Groenlo, die de Nederlandse jazz zouden veroveren. Marius, de oudste, werd muziekondernemer maar ook een prominente bassist. ‘Je hebt virtuozen zoals Scott LaFaro, Eddie Gomez en Niels-Henning Ørsted Pedersen, maar die spreken me minder aan dan iemand als Curley Russell, die in dienst van de groep speelt.’
Lees meer van inspirerende interview door Jan Kelder.

Het is vol van schatten in het Nederlands Jazz Archief. Conservator Ditmer Weertman selecteert foto’s of voorwerpen die
de historie van de Nederlandse jazz markant in beeld brengen. Dit keer: Uithangborden voor de jazz: T-shirts

Op zoek naar een kandidaat voor zijn rubriek Vanaf de Zijlijn kwam Ton Ouwehand op het idee om prof. mr. Pieter van Vollenhoven (1939) te benaderen. Het is immers alom bekend dat hij als een van de Gevleugelde Vrienden vaak had samengespeeld met Louis van Dijk en Pim Jacobs. Het liep heel anders: de jazzminnende echtgenoot van prinses Margriet
wilde graag zelf zijn herinneringen opschrijven.

Veel fotografen hebben een passie voor jazz. Kees Koedam vraagt ze naar het verhaal achter hun memorabelste foto. Voor Caspari de Geus is het duidelijk.

Zoals elke Bulletin-lezer weet, ging de Dutch Swing College Band van start op 5 mei 1945. Het 75-jarig jubileum viel vorig jaar in het water wegens corona. Maar bassist Adrie Braat – sinds kort ook de leider – heeft grootse plannen. Waaronder een luxe-lp, een drive-in tournee en educatieve activiteiten. Want de DSCB is niet zomaar een dixielandbandje. ‘We hebben een sound en een concept dat we willen vasthouden. Tot in de puntjes.’

De 29e editie van de Estafettecolumn is voor Pierre Courbois. De titel van de column (die iets uitgebreider is dan normaal) is Grof vuil?

 

Maak Kennis!

Benieuwd geworden naar Jazz Bulletin? Vraag een gratis kennismakingsnummer aan of word vandaag nog vriend! Geen Jazzgeschiedenis zonder de Jazz, geen Jazzarchief en Jazz Bulletin zonder u!