• Maak Kennis
    met het Nederlands Jazz Archief en ontvang vrijblijvend het gratis kennismakingspakket.
  • Word Vriend
    van het Nederlands Jazz Archief en lees 4 keer per jaar Jazzbulletin.
  • Doneer
    en ondersteun onze activiteiten om de jazzgeschiedenis levend te houden.

Gepubliceerd op 29 maart 2021 door jan brouwer

Categorieen: Jazz Bulletin

Het maartnummer van Jazz Bulletin plofte begin deze maand bij ruim 1200 Jazzvrienden van het Nederlands Jazz Archief weer op de mat.

Op de cover zien we Rob Madna (1931-2003). Pianist, docent en inspirator. Tom Beek brengt zijn hommage aan Madna en schrijft daarmee de coda voor de serie De Docenten.

 

Gitarist Gijs Idema (24) is constant bezig met geluid. Op Schiermonnikoog, waar hij ten tijde van het interview een paar dagen verblijft, ervaart de gitarist een hogere vorm van stilte. Een welkome afwisseling, want door de lockdown zat hij dagen thuis in zijn kleine Amsterdamse woning, tussen de stadsgeluiden, de bulderende mannenstemmen bij de buren, die resoneren van de vloer tot in zijn borst. Bart Nauta sprak met Idema in zijn eerste interview voor Jazz Bulletin.

In de Zijlijn
Amsterdam, de nacht van 26 op 27 oktober 1963.
Schrijver Toon Tellegen (1941) weet de datum niet alleen uit z’n hoofd, hij weet nog waar hij zat in het Concertgebouw. Hij was 21 en beleefde zijn mooiste muzikale ervaring ooit: John Coltrane. De Amerikaanse saxofonist, die het concert begon met My Favorite Things. Het had een verlammende werking op hem. Dieper is de jazz nooit binnengedrongen.

Han Bennink, Sonny Rollins & Ruud Jacobs op 3 mei 1967 in de Akademie voor Beeldende Kunst te Arnhem. Foto: Toon Fey

Gelouterde bopper in woeste glorie – Peter Smids neemt maarliefst 3 pagina’s de tijd om de dubbel-cd Rollins in Holland – The 1967 Studio & Live Recordings te bespreken. Enkele hoogtepunten ‘De onuitputtelijke vindingrijkheid van Sonny Rollins aangevuurd door de maniakale gedrevenheid van Bennink
zorgt voor een unieke luisterervaring. De tenorist gunt zijn secondanten nogal wat soloruimte, zodat we deze opnamen ook als een fraai eerbetoon aan Han Bennink en de in 2019 overleden Ruud Jacobs kunnen beschouwen.’

De Estafettecolumn #28
Het stokje ligt in de handen van Dries Bijlsma (Enschede, 1947) studeerde slagwerk aan het Rotterdams conservatorium. Als sideman was hij in heel Europa te horen met onder anderen Don Byas, Ferdi Rikkers, Rob van den Broeck, Jasper van ‘t Hof, Bart van Lier, Mal Waldron, Attila Zoller, Woody Shaw, Deborah Brown, Benny Bailey, Bob Malach, Philip Harper en Gary Thomas. Tegenwoordig: Masha Bijlsma Band featuring Bart van Lier en Tony Lakatos.
Die heeft wel wat te vertellen, voor hij het stokje doorgeeft aan drummer Pierre Courbois. Wat precies? Check het in Jazzbulletin 118
www.jazzarchef.nl/kennismaken

Tijdens de concerten die we samen met het Jazz Orchestra of the Concertgebouw doen maken we elk concert kennis met trompettist Ruud Breuls. Voor Jazz Bulletin’s Jan Kelder neemt hij even de tijd om zijn Levensverhaal door te nemen.

Jazzjournalist Bert Vuijsje blikt in Jazzbulletin al enige tijd terug op zijn jazzrecensies in het Parool en Jazzwereld. Dit keer belanden we in 1971, als Boy’s Big Band botst met Breuker.

Peter Guidi stierf onverwacht op 17 april 2018, nog maar 68 jaar oud. Hij was op dat moment bezig met zijn memoires, had al een groot deel geschreven, maar kreeg niet de tijd om ze te vol- tooien. Niettemin is het een rijke hoeveelheid verhalen, over zijn jeugd in Glasgow, zijn jongens- jaren op het Kanaaleiland Jersey, zijn avonturen met grootheden als Chet Baker, Gerry Mulligan en Tony Scott, en zijn onovertroffen werk als mentor van hele generaties aankomend Nederlands jazztalent. Het boek Peter Guidi in his own Write wordt uitgegevem door de Peter Guidi Foundation. In #jazzbulletin als voorpublicatie twee hoofdstukken over zijn weder- waardigheden in Amsterdam.

Veel fotografen hebben een passie voor jazz. Kees Koedam vraagt ze in Jazzfoto naar het verhaal achter hun memorabelste foto. Dit keer een oude bekende van het Jazz Archief.  Pieter Boersma. Wat is er hier gebeurd? We zien… Willem Breuker…


In het vierde en laatste deel van zijn serie over de latin-muziek in Nederland beschrijft drummer/percussionist Lucas van Merwijk de kennismaking met zijn held ‘Chocolate’, de opkomst van de Latin Lowlands in landen over de oceaan, en de perikelen die het organiseren van verre tournees met zich meebrengt. En we komen uiteindelijk te weten wat ‘New York flavor’ is.

Veel literatoren laten zich inspireren door jazzmuziek. Erik van den Berg verkent de hoogte- en dieptepunten. De autobiografische roman King Acid: hoe Amsterdam begon te trippen van Peter ten Hoope. Intrigerende koppen Een altsax an witte chocola en De jazz doet zijn intrede in een van Ten Hoopens allereerste trips, waarin hij in extase luistert naar John Coltranes The Inch Worm…
Kom er maar om!

In Jazz Bulletin 115 herdachten trompettist Edu Ninck Blok en baritonsaxofonist Maarten Stuurman de Amerikaanse trompettist/ bugelspeler Frank Grasso (1949- 2020), die vanaf 1981 in Nederland met onstuitbare energie enerverende big bands leidde. Edu Ninck Blok was deelnemer en ooggetuige. ‘Er ging een schok door de Nederlandse jazzwereld: pas op, die band gaat jullie allemaal opeten! Dat kwam door de gedrevenheid en de urgentie waarmee gespeeld werd.’

Onze vrienden van Doctor Jazz, de club van oude stijl-liefhebbers en -verzamelaars en de organisatoren van de Doctor Jazz Reunie, brengen een cd uit met opnamen uit de prehistorie van de Nederlandse jazz. Hulde aan samenstellers Harry Coster en Ben Kragting jr. die samen met Ate van Delden die de gedetailleerde toelichting in het booklet schreef van de cd Charleston In The Netherlands 1924-1929.
De 27 tracks zijn afkomstig van soms zeer obscure platenlabels en in een enkel geval zelfs van een destijds nooit uitgebrachte proefpersing.
De cd is verkrijgen via www.doctorjazz.nl

De podcastliefhebbers hebben inmiddels Nola, de podcast van RED (Ellister van der Molen, Gideon Tazelaar tenorsax, Bob Wijnen en Wouter Kühne), al wel gehoord. En als je dan meer wilt, dan kan dat. De groep maakte een boekwerk van 32 bladzijden op ep-formaat (inclusief downloadcode voor de muziek die werd opgenomen door Soundliaison. De 32 pagina’s worden grotendeels gevuld door sfeer- volle tekeningen van Quirine Reijman, die de New Orleans-vertolkingen van RED in beeld brengt.

Maak Kennis!

Benieuwd geworden naar Jazz Bulletin? Vraag een gratis  kennismakingsnummer aan of word vandaag nog vriend! Geen Jazzgeschiedenis zonder de Jazz, geen Jazzarchief en Jazz Bulletin zonder u!