Gepubliceerd op 29 november 2020 door jan brouwer

Categorieen: Jazz Bulletin Nieuwe releases

Eind november viel bij ruim 1200 Jazzvrienden van het Nederlands Jazz Archief het blad Jazzbulletin weer op de mat.

Op de cover zien we een van de hoogtepunten van de NJA cd-uitgaven van dit jaar: Rollins in Holland. Met #jazzhelden Ruud Jacobs (bas) en Han Bennink (drums). Een foto van Toon Fey, genomen tijdens de wondertour van de Reus van de Tenorsaxofoon Sonny Rollins. Frank Jochemsen diept deze historische tour uit in zijn maarliefst 10 pagina’s tellende en rijk geïllustreerde reconstructie.

Muziek- en kunstbeleid houden de gemoederen bezig in Jazz Bulletin. Coen de Jonge bekijkt de initiatieven die de Nederlandse jazz- en improscene voort moeten helpen.
Ben van den Dungen constateert in zijn column verontrust dat “kennis niet nodig is” in de toekenningspraktijk van de Nederlandse podiumkunstsubsidies.

Boris Lemereis levert in dit nummer zijn laatste bijdrage in de vorm van een gesprek met pianist Robert Koemans die onder andere vertelt over zijn speelplezier in het algemeen en tijdens de eerste versoepeling van de conronamaatregelen in het bijzonder, over dat je moet zorgen dat je publiek na je concert de zaal happy verlaat en hoe hij zijn eerste conservatoriumjaar onder leraren als Ben van den Dungen en Simon Rigter beleefde.

My Backpages, 1970 vierde kwartaal: ‘Ah, but I was so much older then, I’m younger than that now.’ Een halve eeuw later herleest Bert Vuijsje zijn jazzrecensies uit Jazzwereld en Het Parool. Vuijsje beschrijft een bomvol muziekwartaal waarin hij helden als Ray Charles, Oscar Peterson, Het Modern Jazz Quartet en als hoogtepunt Sun Ra’s Arkestra. Paul van Riel levert fotomateriaal.

Rudie Kagie vervolgt zijn portret van zangeres Ann Burton (1933-1989). Met onder meer herinneringen van de collega’s Rob Agerbeek, Harry Emmery, Henk Meutgeert, Berend van den Berg en Fay Claassen. Neef Amnon Rafalowicz kijkt terug op het leven van zijn nicht. Auteur J. Bernlef wist haar ooit scherp te typeren: ‘Zij is geen instrumentaliste, maar een stem die een verhaal vertelt.’
Ook voor dit deel diende haar persoonlijke verzameling als bron voor de illustraties.

Voordat de Buma Boy Edgarprijs 2018 winnaar Jasper van’t Hof het stokje van de Estafettecolumn doorgeeft aan Dries Bijlsma bekijkt van’t Hof het vak van jazzmusicus. Of je er verstand van moet hebben en waarom je wat nou wel of niet doet.

In Jazzfoto spreekt Kees Koedam met fotograaf Cees Kuiper die vertelt over jazz en sport maar vooral over die éne foto van Roy Hargrove.

Drummer Joost Lijbaart moest ook in lockdown. Maar hij zat niet bij de pakken neer en maakte een bijzonder solo-album: FREE. Een dialoog met hemzelf, ‘een reis naar binnen’. Daarbij kwam het besef dat zijn vader Piet Lijbaart, drummer en vriend van Michiel de Ruyter, vijftig jaar geleden overleed. ‘Tijdens de lockdown merkte ik dat hij toch in mij zit. Het blijft lastig, soms moet ik er nog om huilen.’ Jan Kelder tekende het verhaal van Lijbaart op.

Conservator Ditmer Weertman diept uit de Schatkamer van het NJA de collectie van fotograaf en jazzlogger Hans Koert op. Deze actieve jazzliefhebber uit Zeeland overleed alweer enige jaren geleden en zijn werk is sindsdien een bron van prachtig fotowerk uit de meer recente Nederlandse jazzgeschiedenis.

Paul Gompes neemt na acht jaar afscheid als directeur van het Nederlands Jazz Archief en debuteert tegelijk als medewerker van Jazz Bulletin. Ter markering van dat moment selecteerde hij vijf favoriete muziekstukken, als weerspiegeling van zijn loopbaan in de jazz en daarbuiten.

Ton Ouwehand heeft in zijn rubriek Vanaf de Zijlijn acteur John Buijsman te gast. De zoon en neef van de gebroeders Buijsman (van de Kilima Hawaiians) is een jazzliefhebber en maakte een merkwaardige switch van tenor- naar altsax.

Drummer Eric Ineke boekstaaft zijn herinneringen aan René Thomas (1927- 1975). Hun eerste ontmoeting in 1972 beloofde weinig goeds: de Belgische gitarist ging vrolijk met de complete gage van het concert aan de haal. Maar daarna werden het fantastische ervaringen.

Bijgewoond: Ellington’s Far East suite door het Paradox Jazz Orchestra.
Als er één stuk is uit de jazzgeschiedenis dat je als luisteraar volledig
kan betoveren, is het wel Isfahan uit Duke Ellingtons Far East Suite. Paul Gompes was erbij.

Veel literatoren laten zich inspireren door jazzmuziek. Erik van den Berg verkent de hoogte- en dieptepunten.
Hoe kijk je terug op je jonge jaren? Om twee klassieke titels te citeren: wordt het Look Back in Anger (John Osborne) of Omzien in verwondering (Annie Romein-Verschoor)?
Beide opties staan tegenover elkaar in Scheuren in het asfalt (1985) en Drink, drink het uur (1998), twee autobiografisch getinte novellen waarin respectievelijk Bert Hiddema en Martin Koomen op latere leeftijd terugblikken op hun jeugd in de late jaren vijftig, toen jazz ‘het bittere einde’ was.

Boeken
Classic jazz-expert en verzamelaar Ate van Delden publiceert Adrian Rollini – the Life and Music of a Jazz Rambler. Een document dat na 12 jaar speur- en schrijfwerk zonder twijfel de definitieve biografie van Adrian Rollini (1903- 1956) mag heten.

In CD Extra bespreekt zangpedagoge Ineke Heijliger het negende deel uit onze serie Treasures of Dutch Jazz: Ann Burton, Early Blue 1958-1968 en denkt ze aan Burton, die ze in 1961 voor het eerst ontmoette en haar enkele wijze lessen meegaf.

Op 6 oktober 2020 overleed rietblazer en producer Tony Vos. Rudie schreef eerder al voor Jazzbulletin 98 (maart 2016) een uitgebreid stuk over hem, maar doet nu nog een kort eerbetoon.
De Groningse altsaxofonist Jenne Meinema overleed 4 dagen eerder, op 2 oktober. Goede vriend (en pianist) Rein de Graaff gedenkt de ‘Speelman’, die in de wereld was om de mensen blij te maken met zijn muziek.
Tot slot herdenkt Jarmo Hoogendijk bassiste Mick Pauwe die op 13 september op 53-jarige leeftijd overleed. Bekend als bespeler van de ‘baby bass’ en veel gezien in orkesten als Rumbata, de Cubop City Bigband en La Banda Iré.