• Maak Kennis
    met het Nederlands Jazz Archief en ontvang vrijblijvend het gratis kennismakingspakket.
  • Word Vriend
    van het Nederlands Jazz Archief en lees 4 keer per jaar Jazzbulletin.
  • Doneer
    en ondersteun onze activiteiten om de jazzgeschiedenis levend te houden.

Gepubliceerd op 15 juli 2019 door jan brouwer

Categorieen: Jazz Bulletin

Op de cover: vader en zoon Jimmy en Doug  Raney. Eric Ineke haalt herinneringen op aan zijn tournees met de twee gitaristen. Hij reisde tussen 1977 en 1983 geregeld door Europa.

Boris Lemereis spreekt met pianist Sebastiaan van Bavel (27) over zijn muziek. Van Bavel groeit op met de muziek van onder andere Bill Evans, Herbie Hancock, Chick Corea, Keith Jarrett, Brad Mehldau en Jacky Terrasson. De drie pijlers van zijn muzikale wereld zijn ondertussen Jazz (swingend, voor het lichaam), klassieke muziek (voor het intellect en de emoties) en Indiase muziek (voor de ziel).

De estafettecolumn is dit keer voor Vocalist/singer-songwriter/ producer Fleurine. Ze is genomineerd voor een Edison, haar werk wordt gezongen door onder anderen Renee Fleming en is gepubliceerd in Hal Leonard’s Sing Jazz! Fleurine woont afwisselend in New York en Amsterdam.

Veel fotografen hebben een passie voor jazz.
Kees Koedam vraagt ze naar het verhaal achter hun memorabelste foto. Dit keer Frits van Swol over Elvin Jones in zijn zwembroek.

Erik van Lier stond ruim veertig jaar geleden aan de wieg van de jazzopleiding in Hilversum, waaruit veel talent zou voortkomen. In deel 2 van de serie interviews met jazzpedagogen vertelt Europa’s meest gevraagde bastrombonist over timing, de aanzet, het creëren van een homogene klank en het belang van bescheidenheid. ‘Mijn credo is: er gaat niets boven het dienstbaar zijn in een goed orkest. Je bent dan onderdeel van iets wat groter is dan jezelf, zonder dat het iets te maken heeft met politiek of religie.’

Jazzorganisator en fotograaf Jaap van de Klomp (1940) heeft zijn memoires vastgelegd in het boekje “Ach, jongen toch… Van Utrecht naar Zuid-Scharwoude en terug”. Hier als voorpublicatie het verhaal van de fameuze jazzkelder Persepolis.

In Van de Zijlijn, spreekt Ton Ouwehand met mensen die meer met jazz hebben dan je zou denken. dit keer is het de beurt aan acteur Gijs Scholten van Asschat. Over de weg der geleidelijk en waar die hem muzikaal brengt.

In de jaren van de vorige eeuw publiceerde Bert Vuijsje zijn jazzrecensies in het Parool en Jazzwereld. Nu, een halve eeuw later herleest hij ze. In dit nummer zij bespiegelingen over Hoofdstad Jazz-stad. De legendarisch concerten van Dulfer in Paradiso, JazzArt in het Lurelei theater, oude stijl in de Blokhut…

Max Lim is 19 jaar als hij in 1947 vanuit het voormalig Nederlands-Indië met zijn ouders naar Nederland komt. Aanvechting om terug te gaan heeft hij nooit gehad. De jazz die zich op Java in zijn lichaam heeft vastgezet, zet zich in Nederland gewoon voort. Hij wordt registeraccountant van beroep, maar speelt als pianist toch al die jaren met een imponerende reeks jazznamen, van Dick van der Capellen tot Jerry van Rooyen, en van Ruud Brink tot Bart van Lier.

Marc Duivenvoorden, Coen de Jonge, Bert Vuijsje en Ditmer Weertman doen weer een greep uit de cd-releases van de afgelopen tijd.

De immer kritische Peter Smids schrijft over onze nieuwe cd “Orkest Ruud Bos: The Secret All Star Band” en kopt:  Onverwacht hoog niveau. Lees hier het complete artikel

‘Het is alsof je een bloeiende tuin om de haverklap maar weer eens omploegt. Na 35 jaar sturende instabiliteit kan ik concluderen dat de culturele jazztuin van Nederland een troosteloze aanblik biedt en aardig op weg is om onvruchtbaar te worden.’ Saxofonist Ben van den Dungen (58) schetst drie grote systeemfouten in de cultuurpolitiek.

Het artikel van dezelfde van den Dungen in het maartnummer deed componist, pianist, rietblazer en Jazzheld Theo Loevendie in de pen klimmen en hij spreekt over “voorbarig gemopper”.

Ook het artikel van wetenschapper Floris Schuiling geeft reden tot reactie. Zijn onderzoek naar de feiten en omstandigheden die, nu bijna vijftig jaar geleden, leidden tot een gebeurtenis die in de Nederlandse – of zeg maar Amsterdamse – jazzgeschiedenis bekend is komen te staan als ‘de Overval’ noopt Harm Mobach, toenmalig  bestuurder van de SJIN, tot enige nuancering.

Meer lezen? vraag dan vandaag nog een kennismakingsnummer aan!

 

 

Maak Kennis

Edisons voor JOC, Sanne Rambags en Rob Franken en meer jazznieuws

Interview met pianist Sebastiaan van Bavel, door Boris Lemereis

Estafettecolumn 21, door Fleurine

Herinneringen aan vader en zoon Raney, door Eric Ineke

Jazzfoto: Elvin Jones door Frits van Swoll, door Kees Koedam

De Docenten 2: Erik van Lier, door Jeroen de Valk

JazzLit: avonturierster Fanny Schoonheyt, door Erik van den Berg
Voorpublicatie: De jaren van Persepolis, door Jaap van de Klomp
The Instant Composers Pool And Improvisation Beyond Jazz boekbespreking, door Coen de Jonge
Vanaf de Zijlijn: acteur Gijs Scholten van Aschat, door Ton Ouwehand
My Back Pages, door Bert Vuijsje
Portret: Max Lim, levenslang jazzamateur door Ton Ouwehand
Peter Arts van der Zanden & Fred van Duijnhoven: Birds’ Song en meer nieuwe cd’s en lp’s
Cd-Extra: Our Man In Havana van Jasper van ‘t Hof, Coen de Jonge
Uit de Schatkamer van het NJA: Lou van Rees en The Collegians door Ditmer Weertman
Nieuwe NJA-cd: The Secret All Star Band van Ruud Bos, door Peter Smids
Postuum: Fred van Doorn en Frits Kaatee, door Bert Vuijsje en Bob Kaper
Opinie: Drie systeemfouten in de cultuurpolitiek, door Ben van den Dungen
Reacties en aanvullingen