• Maak Kennis
    met het Nederlands Jazz Archief en ontvang vrijblijvend het gratis kennismakingspakket.
  • Word Vriend
    van het Nederlands Jazz Archief en lees 4 keer per jaar Jazzbulletin.
  • Doneer
    en ondersteun onze activiteiten om de jazzgeschiedenis levend te houden.

Gepubliceerd op 16 januari 2020 door Frank

Categorieen: Jazz Bulletin

Op de cover tenorist en kersverse jazzheld Jasper Blom. Op 4 december kreeg hij in het Bimhuis de Boy Edgar Prijs 2019 uitgereikt. Uit het juryrapport: ‘Jasper Blom kan worden gezien als een filosofische realist, een denker én doener. Hij is zich bewust van zijn kracht als instrumentalist maar ook van zijn plek in de wereld. Hij staat niet op het podium om indruk te maken maar om een verhaal te vertellen. Hij doet niets uit effectbejag en gaat al dertig jaar lang heel integer zijn eigen gang in diverse stromingen binnen het jazzidioom.’ Jazz Bulletin laat de winnaar terugblikken op zijn muzikale loopbaan. Daarnaast schetsen zeven collega’s zijn bijzondere kwaliteiten.

Nieuwtjes van het jazzfront: De eerste BIM Podium Prijs, een nieuwe onderscheiding voor kleine jazzpodia, is op 14 oktober in het Bimhuis uitgereikt aan Debat & Cultuurpodium De Pletterij in Haarlem.

En sinds maart 2019 hangt een keurig roestvrijstalen bordje aan het einde van de loopbrug die het Muziekgebouw aan ‘t IJ en het Bimhuis met de Piet Heinkade verbindt. Bimhuisbezoekers kunnen al negen maanden vaststellen dat de brug waar ze zojuist over hebben gelopen de Willem Breuker Brug heet.

Verder interviewde Boris Lemereis de slagwerkster Sun-Mi Hong (21). In 2011 verhuisde zij van Zuid-Korea naar Nederland om in Amsterdam jazzdrums te gaan studeren. ‘Een enorme stap. Van mijn familie was nog nooit iemand in het buitenland geweest.’

Ben van den Dungen vraagt zich in zijn column af: “Wat betekent dat eigenlijk? Prikkelen, provoceren, tarten, tergen, uitdagen, ophitsen, opruien? Gooi maar in mijn hoge hoed.”

In de rubriek Jazzfoto onder anderen een toch nog flatteuze foto van een volledig uitgevloerde Sarah Vaughan, door Vincent Mentzel gemaakt in De Doelen.

Peter Smids is enthousiast over de Nieuwe NJA-cd Young Blood van Gerry Mulligan and the Concert Jazz Band. Als veertiende deel in de cd-serie Jazz at the Concertgebouw presenteren we de niet eerder uitgebrachte opnamen van het nachtconcert dat Gerry Mulligan met zijn Concert Jazz Band op 5 november 1960 gaf. ‘Eén ding stond voor Mulligan als een paal boven water: binnen deze innovatieve context zou zijn solistische ster schitteren als nooit tevoren’ schrijft Smids.

In de rubriek JazzLit schenkt Erik van den Berg aandacht aan de jazzgedichten van Kees Buddingh’: ‘Ik ben beïnvloed door de frasering van Miles Davis. Ik vind het geweldig hoe hij zijn soli opbouwt, die spanning met eenvoudige noten’ aldus Buddingh’

Drummer Eric Ineke boekstaaft voor Jazz Bulletin zijn herinneringen aan de tournees met de grote kleine tenorist Johnny Griffin. “Hij riep mij bij zich en zei: “Eric, just learn to play that bass drum like Art Taylor!” Die opmerking stond gelijk met een vierjarige conservatoriumopleiding Real Jazz Drumming. Onbetaalbare lessen. Sterker nog, ik kreeg ervoor betaald.

In de serie De Docenten een gesprek met Ab Schaap, opgetekend door Jeroen de Valk. Schaap hoorde tot de pioniers van de jazzopleidingen in Nederland. Vlak na zijn pensionering als docent op de jazzafdeling van Codarts Rotterdam blikt hij terug op de tijd waarin jazz taboe was op de conservatoria, op de superschool van Bob Brookmeyer die er nooit kwam, op strenge en milde collega’s, en vooral: de honderden talenten die hij op weg hielp.

Onder de kop ‘Dichter bij mezelf door ICP schreef zangeres Marit van der Lei nummer 23 in onze Estafettecolumn.

‘Van Rollins tot Rieu’ is de kop boven het tweede deel van het levensverhaal van bassist-producer Ruud Jacobs. Hij is in gesprek met Frank Jochemsen en Bert Vuijsje opmerkelijk openhartig over zijn heftige levensuitspattingen en haalt in dit postume zelfportret herinneringen op aan zijn dagen met Billie Holiday, Sarah Vaughan, Sonny Rollins, Thijs van Leer en André Rieu.

In de rubriek Vanaf de Zijlijn is actrice en voormalig presentator van het NOS Jeugdjournaal Leontien Ceulemans aan het woord over haar jazzliefde.

Coen de Jonge noemt het nieuwe album Human Trails van rietblazer Kika Sprangers “Een sterk verhaal”.

Loes Rusch (1981) is baritonsaxofoniste, bestuurslid van het NJA en muziekwetenschapper. Haar nieuwe boek Veerkracht: 35 jaar Nieuwe Muziek Zeeland reconstrueert hoe Zeeland kon uitgroeien tot een internationaal podium voor de nieuwste experimentele kunst, waar ook veel ruimte was voor geïmproviseerde muziek en jazz. Een voorpublicatie die is toegespitst op de rol van Willem Breuker.

We gedenken de onlangs overleden drummer en eigenaar van label Criss Cross Gerry Teekens en opnametechnicus Dick Lucas.

Tot slot een weerwoord van saxofonist Ruud Bergamin op Marc van Roons beschouwing over ‘Jazz die goed doet’ in het vorige nummer. ‘Dwingt incidenteel samenwerken met een musicus uit (bijvoorbeeld) Turkije of het Midden-Oosten de jazzmusicus ertoe “iets essentieels” in te leveren? Anders dan Van Roon zie ik hier juist prachtige kansen.’