• Maak Kennis
    met het Nederlands Jazz Archief en ontvang vrijblijvend het gratis kennismakingspakket.
  • Word Vriend
    van het Nederlands Jazz Archief en lees 4 keer per jaar Jazzbulletin.
  • Doneer
    en ondersteun onze activiteiten om de jazzgeschiedenis levend te houden.

Gepubliceerd op 10 september 2019 door jan brouwer

Categorieen: Jazz Bulletin

Op de cover: Jazzheld en hoofdrolspeler in de Nederlandse jazzgeschiedenis Ruud Jacobs overleed op 18 juli 2019. Bert Vuijsje en Frank Jochemsen gedenken hem met een tweedelig autobiografisch interview, samengesteld uit het radioprogramma Spotlight dat Bert Vuijsje in mei 2008 met Ruud Jacobs opnam, en een gesprek dat Frank Jochemsen in december 2017 met hem had. Dit eerste deel wordt omlijst door acht korte hommages van collega-musici, van Sonny Rollins tot Benjamin Herman.

Gitarist Daan Klein, uit het Drentse Peize, maakte in 2011 oversteek naar de USA om daar te gaan studeren. Acht jaar later kijkt hij, samen met Boris Lemereis terug op die tijd, zijn spel en ook naar zijn toekomst.

In deel 21 van de Estafettecolumn ligt het stokje in de handen van zangeres, componist, improvisator, Edisonwinnaar en Young Vip Sanne Rambags.

Ze had een van onze grootste jazz- zangeressen kunnen worden. Maar om verschillende redenen lukte dat Milly Scott niet. En dan was er ook nog de boze feeks Rita Reys, die haar loopbaan volgens haar ‘verbrijzelde’. Rudie Kagie kreegde 85-jarige uiteindelijk zo ver dat ze haar leven voor hem openbaarde.

Ton Ouwehand spreek in “Vanaf de Zijlijn” met mensen die meer met jazz hebben dan je zou denken. Karin Bloemen is al 27 jaar getrouwd met gitarist Marnix Busstra maar haar liefde voor de jazz bestond al eerder…

Bert Vuijsje herleest zijn jazzrecensies in het Parool en belandt in het derde kwartaal van 1969. Het jaar waarin Woodstock geschiedenis schreef, maar voor hem waren er andere festival relevanter. Vuijsje verliet Amsterdam, Hoofdstad Jazzstad en reisde af naar het Hammerfeld Jazzfestival in Roermond en Jazz Bilzen in Belgisch Limburg.

Bassist Joris Teepe trok in 1992 naar New York, viel steil achterover en besloot dat dáár de beste jazz wordt gemaakt. Sinds 2001 geeft hij leiding aan de jazzafdeling van het Prins Claus Conservatorium in Groningen, en daar is steeds ook een New Yorkse gastdocent aanwezig. ‘In New York wist ik meteen: hier ben ik thuis. Iedereen dacht net als ik over muziek.’ Deel 3 van de serie interviews met jazzpedagogen.

Verder aandacht voor de musici en jazzvrienden die ons ontvielen: bassist Eric Timmermans, en rietblazer Herman Bruggink.

Het is vol van schatten in het Nederlands Jazz Archief. Conservator Ditmer Weertman selecteert foto’s van markante momenten in de Nederlandse jazz.
Dit keer trekt hij weer iets bijzonders van de plank: de titelrol van het TV-programma Improvisatie uit April 1965.

Grote schrik toen begin februari 2019 bekend werd dat (jazz)fotograaf Frans Schellekens op 27 januari 2019 door een ongeluk tijdens een tornado in Havana, Cuba, zeer ernstig gewond raakte. De weken daarna is alles in het werk gesteld om Frans naar Nederland te halen, daar de zorg in Havana, de plaats waar hij de helft van het jaar werkte en woonde, te wensen overliet. Medio maart was het eindelijk zo ver en werd hij teruggevlogen naar België

om vandaar met een ambulance vervoerd te worden naar het OLVG in Amsterdam. De zoveelste longontsteking is hem uiteindelijk op 27 mei fataal geworden. Kees Koedam schrijft een in memoriam.

Niet te versmaden jazzklanken: Veel literatoren laten zich inspireren door jazzmuziek. Erik van den Berg verkent de hoogte- en dieptepunten. Dit keer Simon Vestdijk (1898-1971) en zijn tien stevige delen beslaande beschouwingen over muziek, de “verzamelde muziekesays” uit 1983.

Jan Brouwer (NJA-kantoor) en Ditmer Weertman (collectiebeheerder van het NJA bij Allard Pierson, Universiteit van Amsterdam) geven een kijkje in de NJA collectie en de overwegingen met betrekking tot het dankbaar aannemen, verwerken maar ook soms niet aannemen van collecties en materialen.

Speciale aandacht voor een productie van muziekjournalist (en NJA producer) Frank Jochemsen die dit jaar een LP/CD-productie uitbracht van zangeres Rita Hovink. Vooral bekend van stukken als Laat me Alleen, Antonio en Dolores. In 1969 gaf producer Bert Schouten van Decca haar de kans om een plaat maken met jazzstandards. Zangeres Ineke Heijliger luistert en vertelt.

Op 18 juli 2019 ontviel ons niet alleen Ruud Jacobs, maar ook trompettist Ado Broodboom. Ado werd 96 jaar. Zijn artistieke loopbaan begon in 1937 toen de kleine jongen uit Amsterdam Noord de hoofdrol speelde in het blijspel Pompelmoes.  Bert Vuijsje (Broodboom biograaf) en Rinus van der Heijden herdenken de tromptettist.

Jeroen de Valk en Hans Dulfer herdenken misschien wel de meest veelzijdige man uit de Nederlandse jazzgeschiedenis: Cees Schrama, producer, muzikant, geboren verteller en bijvoorbeeld presentator van het legendarische radioprogramma Sesjun.  Cees overleed op 22 mei 2019.

Het Jazz Bulletin is ook een blad voor bespiegeling en discussie.  ‘De jazzpraktijk is rijk aan eigenschappen en kwaliteiten die nu grotendeels onderbelicht blijven, maar een sociaal kapitaal kunnen genereren als we die expliciet maken’, betoogt Marc van Roon (51), jazzpianist en drs. sociale interventie en veranderkunde.
‘Door toepassing van die ingrediënten in andere maatschappelijke contexten zou in de samenleving meer ruimte en waardering ontstaan voor jazz als praktisch ambacht, jazz als creatieve uitvoeringspraktijk en jazz als wijze levenskunst.’

Dat artikelen in Jazz Bulletin discussie kunnen opleveren blijkt wel uit de reacties op nummer 111 mochten ontvangen: Wouter Turkenburg reageert op het artikel van Ben van den Dungen (AANVULLEN), Floris Schuiling reageert op de ingezonden brief van Harm Mobach met betrekking op “de overval” (Jazz Bulletin #110) en haalt Hans Rietveld zijn herinneringen aan Carel Heinsius op.