Gepubliceerd op 27 februari 2019 door jan brouwer

Categorieen: Nieuwe releases

Op de cover: John Coltrane en Eric Dolphy in de grote zaal van het Concertgebouw. Een bijzondere foto uit het meer dan 5000 negatieven tellende archief van de Haagse fotograaf Wouter van Gool. Bert Vuijsje duikt in de interviews die jazzradioman Michiel de Ruijter had met deze twee giganten.

Pieter Boersma’s rubriek Jazzstraten krijgt een informeel vervolg in de rubriek nieuws waarin de Rob Hoekestraat in Middelburg wordt besproken. Ook in Hoeke’s geboortestad Haarlem is er een initiatief om een straat naar Hoeke vernoemd te krijgen. Dat loopt nog geen storm. Op petities.nl kunt u uw handtekening zetten als u vindt dat Haarlem niet zonder een Rob Hoekestraat kan.

Mo van der Does was in december nog een van de saxofonisten in de band van Benjamin Herman, in de ode aan Peter Guidi. Nu spreekt Boris Lemereis met hem over saxofoongeluid, zijn helden en de vliegende start van zijn carriere.

In zijn laatste column voor Jazz Bulletin schrijft Benjamin Herman over zijn opschrijfboekjes en zijn oneindige to-do list.  Hij leverde met plezier zes jaar zijn column voor het Jazz Bulletin, en nu het is het moment dat wij afscheid van hem moeten nemen. Bedankt Benjamin!

Veel fotografen hebben een passie voor jazz.
Kees Koedam vraagt ze naar het verhaal achter hun memorabelste foto. Dit keer is het de beurt aan Paul Bergen.

Het hoge Noorden is in het nieuws. Zo is Rein de Graaff, pianist en Bebop-pionier uit Veendam, bezig met zijn afscheidstournee en viert Jazz Bulletin de 70everjaardag van de Groningse pianist Lex Jasper.

In de rubriek Vanaf de Zijlijn, spreekt Ton Ouwehand met mensen die meer met jazz hebben dan je zou denken. Dit keer actrice Carry Tefsen die een scherpe anecdote ophaalt over Tonny Eyk.

Veel literatoren laten zich inspireren door jazzmuziek. In Jazzlit verkent Erik van den Berg de hoogte- en dieptepunten. Deze keer reconstrueert hij leven en werk van de in augustus overleden jazzdichter Karel Scholten (1932-2018).

In het eerste deel van de nieuwe serie De Docenten spreekt Jeroen de Valk met Wouter Turkenburg. Turkenburg gaat deze zomer met pensioen. Hij geeft sinds 1985 leiding aan de jazzafdeling van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en heeft zodoende een belangrijke invloed gehad op het Nederlandse jazzonderwijs. Hij  vertelt over de jaren waarin je het meeste opstak in de kantine, over studenten die tegenwoordig bij binnenkomst al beter spelen dan vroeger bij het eindexamen, over het wonderlijke fenomeen Frans Elsen, en over de vraag: hoe kom je in vredesnaam aan werk?

‘Ah, but I was so much older then, I’m younger than that now.’ Een halve eeuw later herleest Bert Vuijsje zijn jazzrecensies uit Jazzwereld en Het Parool. In My Back Pages een verhaal over hoe de jazz groeide in Hilversum (1969, eerste kwartaal)

Hij won de AVRO Jazzcompetitie 1957 en het Loosdrecht Jazz Concours 1958. Pianist Carel Heinsius leek een grootheid in de Nederlandse jazz te kunnen worden. Maar toen zag hij de Heer en ging hij alleen nog stichtelijke jazz spelen. Op de echte jazzpodia kwam hij niet meer, maar hij werd eind 2015 uitgeroepen tot de beste stationspianist van Nederland. En hij speelt, inmiddels 82, nog steeds jazz – wat anders: een bijzonder Levensverhaal.

Het stokje van de Estafettecolumn ligt nu in de handen van saxofoniste Tineke Postma (Heerenveen, 1978) kreeg in 1989 haar eerste saxofoonlessen en studeerde vervolgens aan de conservatoria van Groningen en Amsterdam en de Manhattan School of Music in New York. Nadat ze in 2003 de Amsterdamse masteropleiding cum laude had afgerond, maakte ze snel carrière, zowel in Nederland als de VS. Ze speelt geregeld met drummer Terri Lyne Carrington en altist Greg Osby. In 2015 kreeg ze de Boy Edgar Prijs. Bij die gelegenheid verscheen een uitvoerig portret van haar in Jazz Bulletin #96.

De inval van vier ICP-musici bij het bestuur van de Stichting Jazz in Nederland, in vergadering bijeen op 3 november 1970, gaf achteraf gezien de stoot tot een ingrijpende verandering binnen de vaderlandse jazzsector. Maar waren Willem Breuker, Willem van Manen, Peter Bennink en Maarten van Regteren Altena die avond echt uit op een revolutie? Op basis van het onderzoek dat hij verrichtte voor zijn proefschrift The Instant Composers Pool and Improvisation Beyond Jazz (Routledge, Londen) tracht Floris Schuiling de ware feiten te achterhalen.

Ook in dit nummer weer de nodige musici in de rubriek Postuum: korte portretten van onder andere Boy Raaymakers, Børge Ring en George Katee.

Een favoriete rubriek van de lezers van Jazz Bulletin in de rubriek Reacties en Aanvullingen. Ook dit keer ontvingen we weer de nodige zinnige bijdragen van Eddy Determeijer, vaste correspondent  in deze Jan J. Mulder en Guus Luijters.

In de Michiel de Ruyter-collectie, die bij het NJA berust, bevinden zich ook de opnamen van de interviews die
hij maakte voor het VARA programma Radio Jazz Magazine (1961-1972). Jazz Bulletin maakt nu eenbegin met het publiceren van de hoogtepunten uit die verzameling. Als eerste de gesprekken met John Coltrane en Eric Dolphy uit de jaren 1961-’65.
Deze verschenen eerder in audiovorm op onze Michiel de Ruyter website, en daarom nu ook hier.

 

Maak nu kennis

De enige Rob Hoekestraat en meer jazznieuws

Interview met altsaxofonist Mo van der Does, door Boris Lemereis

Een klein zwart monstertje Laatste column van Benjamin Herman

As free as possible, Michiel de Ruyters interviews met Coltrane & Dolphy

Jazzfoto: Miles Davis door Paul Bergen, door Kees Koedam

De come-back van pianist Lex Jasper, door Coen de Jonge

Vanaf de Zijlijn: actrice Carry Tefsen, door Ton Ouwehand
JazzLit: Bob Rigter schreef voor misfits en mafketels, door Erik van den Berg

Nieuwe serie De Docenten: Wouter Turkenburg, door Jeroen de Valk

My Back Pages, door Bert Vuijsje

De christelijke jazz van Carel Heinsius, door Rudie Kagie

Estafettecolumn 20 door Tineke Postma

De ICP-Overval van 1970 Floris Schuiling op zoek naar de ware feiten

Uit de Schatkamer van het NJA: De plakboeken van Pierre Courbois, door Ditmer Weertman

52 Monumentale historie van de Europese jazz en meer boekbesprekingen Thomas Ankersmit: Homage to Dick Raaijmakers en meer nieuwe cd’s en lp’s

Cd-Extra: Rein de Graaff’s laatste trio-album, door Coen de Jonge

Postuum: Boy Raaymakers; Børge Ring en George Kaatee, door Erik van den Berg, Coen de Jonge en Bob Kaper

Opinie: de kloof tussen jazz en wereldmuziek, door Ben van den Dungen