Jazzbulletin #109 weer bomvol Nederlandse jazzhistorie: oud en nieuw!

Gepubliceerd op 29 november 2018 door jan brouwer

Op de cover: een cartoon van Wim Jansen, als illustratie bij het artikel van trompettist Jarmo Hoogendijk. ‘Ze noemen tegenwoordig álles jazz, ook muziek waarin swing, syncope en blues geen enkele rol spelen’, verzuchtte Jarmo Hoogendijk onlangs. Het gaat inderdaad vaak over mengvormen, cross-overs, versmelting of grensoverschrijdingen, vaak met een artistiek correct sausje erover. Is er dan nog toekomst voor de onversneden jazz? De ex-trompettist en docent neemt de handschoen op voor een stevige analyse – maar doet ook flink wat suggesties.

 

Er is ruime aandacht voor de 5e editie van ons Benefietconcert voor het Jazz Archief. Dit jaar is NJA-programmeur Paul Gompes er weer in geslaagd om een verrassend programma samen te stellen.

De Dutch Swing College Band (voor het eerst in het Bimhuis) speelt Mengelberg en Breuker.  Benjamin Herman, Ben van Gelder en Mo van der Does eren Peter Guidi. De big band van het Conservatorium van Amsterdam onder leiding van Erik van Lier zal werken van Jerry van Rooijen en Rob Pronk spelen met als speciale gast zangeres Roos Jonker. Het ICP Sextet (met onder anderen Han Bennink en Guus Janssen) muziek van rietblazer Sean Bergin harpist Remy van Kesteren speelt samen met pianist/componist Martin Fondse.
Pianist Louis van Dijk sloot onlangs zijn muzikale carrière af op het Loosdrecht Jazzfestival. Maar speciaal voor het NJA komt hij nog één keer naar het Bimhuis om dit bijzondere benefietconcert af te sluiten.

Kaarten met genummerde zitplaats kosten €32,50. Overige kaarten kosten €30.
Vrienden van het NJA betalen (zolang de voorraad strekt) €25 voor een genummerde plaats. Op de avond zelf is het café van het BIMhuis vanaf 19:00 uur geopend.
Bestellen kan via de site van het Bimhuis

 

Boris Lemereis spreekt met de 27-jarige pianist Xavi Torres. Geboren in het Catalaanse Tarragona, maar maakt via het Conservatorium van Amsterdam nu furore in Nederland en daarbuiten. Op 2 en 3 december wacht hem als halve finalist de Thelonious Monk International Jazz Competition in Washington. ‘Als ik optreed wil ik muzikaal het beste vertellen wat ik op dat moment in me heb. Niet iets spelen omdat ik het thuis heb geoefend, maar omdat ik het meen.’

Benjamin Herman, onze vaste Jazz Bulletin-columnist, schrijft over Chet Baker, talent en een foto van Pieter Boersma.

En over jazzfoto’s gesproken: Kees Koedam beschouwt het werk van fotograaf Peter van Breukelen, een van de oprichters van onder  meer de World Press Photo, de Nederlandse Vereniging van Fotojournalisten en de Zilveren Camera die, naar eigen zeggen de ‘onbewaakte moment vastlegt’.

 

Recensent Peter Smids beschouwt, en plaatst hier en daar een kritische opmerking op, de muziek van onze nieuwste cd ” Jazz at the Philharmonic, 1960″. Het is wederom een opname van een nachtconcert met Coleman Hawkins, Don Byas, Roy Eldridge en Benny Carter, en daarna het Dizzy Gillespie-kwintet met als gasten Stan Getz en J.J. Johnson.


Ee all-star line up, met sterke Nederlandse verbindingen. Carter en Hawkins speelden reeds voor de oorlog al in Nederland, en Byas woonde zelfs al een jaar of tien in Nederland. Bestel deze cd op onze site

 

Veel literatoren laten zich inspireren door jazzmuziek. Erik van den Berg verkent in zijn rubriek Jazz de hoogte- en dieptepunten. Deze keer reconstrueert hij leven en werk van de in augustus overleden jazzdichter Karel Scholten (1932-2018), bedenker van de zogenaamde ‘Douche Avonden’ waarbij de Schiedamse jeugd regelmatig een mentale douche werd toegediend.

 

Jeroen de Valk blikt samen met Roefie Hueting terug op diens muzikale leven en de Down Town Jazzband, waarvan hij meer dan 60 jaar de leider van is geweest, in het bijzonder. Hueting vocht als milieu-econoom voor een beter milieu toen geen enkele econoom zich daarmee bezighield. Ook was hij een voorvechter van de traditionele jazz, ook toen die als oubollige dixieland werd afgedaan.

Ton Ouwehand zoekt elk nummer van Jazz Bulletin de grenzen van de jazz op en spreekt daar in de zijlijn met mensen die meer met jazz te maken hebben dan zie zou denken. Dit keer ontmoet hij klassiek hoboïst Han de Vries.

 

Pieter Boersma doet een reconstructie. de club Extase aan de Bergerweg (op de grens van Alkmaar en Bergen) was in de jaren vijftig en zestig een begrip in het Noord-Hollandse jazzleven. Johnny Griffin speelde er, evenals Donald Byrd, en Albert Ayler zonder Sonny Murray. Pieter Boersma boekstaaft de schilder- achtige historie van Modern Music Alkmaar. ‘In de jazzclub vonden de zoon van de burgemeester, arbeiders en arme kunstenaars elkaar.’

 

De estafettecolumn is voor saxofonist Lars Dietrich (36).  Deze Amsterdammer maakte op zijn tiende kennis met de saxofoon. Als 15-jarige werd hij al toegelaten tot het Amsterdamse conservatorium. In 2005 studeerde hij daar af en kreeg hij een beurs voor de Manhattan School of Music. In 2009 bracht hij zijn debuutalbum Breek de Grond uit, en in 2011 volgde het solo-album Stand Alone. Dietrich maakte deel
uit van de band The Story, waarmee hij optrad op North Sea en in New York onder meer in Lincoln Center en Carnegie Hall.

 

Voorjaar 1959 nam John Coltrane een album op, dat een geweldige invloed heeft gehad op hele generaties saxofonisten en zelfs ook andere instrumentalisten. Het waren vooral de harmonische aspecten van zijn muziek die fascineerden. In ZIJN artikel geeft saxofonist en conservatoriumdocent Ab Schaap (68) tekst en uitleg over de ‘Coltrane-changes’.

 

Het is vol van schatten in het Nederlands Jazz Archief. Conservator Ditmer Weertman selecteert foto’s van markante momenten in de Nederlandse jazz.
In Jazz Bulletin #109 diept hij een tweetal foto’s op van het Kees Kuyt Combo, spelend tijdens kerkdiensten. Speciaal voor de Jazz Archief site deelde hij vier opnamen van dit combo, opgenomen in het Concertgebouw in 18 mei 1957, waar de combo speelt als voorprogramma voor het Gerry Mulligan Quartet.

In Postuum eert Jeroen de Valk de onlangs overleden rietblazer, arrangeur, docent maar vooral leidinggevende op conservatoria Ruud van Dijk. Zijn inspanningen, samen met die van Henk Meutgeert zijn de start geweest van het structureel jazz onderwijs op de Nederlandse conservatoria.

Verder nog 12 pagina’s met nieuwe releases op het boeken- en platenfront en higlights uit de laatste donaties aan onze collectie.

 

Meer weten? Lees thuis op de bank verder met een gratis kennismakingsnummer van Jazz Bulletin. Vraag er VANDAAG nog eentje aan op onze site!

Maak nu kennis

 

 

Ruben Hein leidt Nationaal Jeugd Jazz Orkest en meer jazznieuws

 

 

Actueel: DSC plays Breuker op Benefietconcert
door Coen de Jonge

 

 

Interview met pianist Xavi Torres
door Boris Lemereis

 

 

Talent, wat moet je er mee
column van Benjamin Herman

 

 

Opinie: Jazz en het marktdenken
door Jarmo Hoogendijk

 

 

Jazzfoto: Wynton Marsalis door Peter van Breukelen
door Kees Koedam

 

 

Nieuwe NJA-cd: Jazz At The Philharmonic 1960
door Peter Smids

 

 

JazzLit: Karel Scholten en De Douche
door Erik van den Berg

 

 

Bijgewoond: The Ex Festival in Paradiso
door Oscar Smit

 

 

Roefie Hueting over zijn Down Town Jazz Band
door Jeroen de Valk

 

 

Vanaf de Zijlijn: hoboïst Han de Vries
door Ton Ouwehand

 

 

My Back Pages
door Bert Vuijsje

 

 

Reconstructie: Jazz in Extase 1956-1965
door Pieter Boersma

 

 

Estafettecolumn 19
door Lars Dietrich

 

 

Analyse: John Coltranes akkoordprogressies
door Ab Schaap

 

 

Uit de Schatkamer van het NJA: Kees Kuyt in de kerk
door Ditmer Weertman

 

 

Postuum: Ruud van Dijk
door Jeroen de Valk

 

 

Remco Campert als gemankeerde trompettist
en meer boekbesprekingen

 

 

Amsterdam Big Band: Nederland Swingt
en meer nieuwe cd’s

 

 

Cd-Extra: Duke Ellington Heading for Newport 1956
door Bert Vuijsje

 

 

Donaties