• Maak Kennis
    met het Nederlands Jazz Archief en ontvang vrijblijvend het gratis kennismakingspakket.
  • Word Vriend
    van het Nederlands Jazz Archief en lees 4 keer per jaar Jazzbulletin.
  • Doneer
    en ondersteun onze activiteiten om de jazzgeschiedenis levend te houden.

Gepubliceerd op 21 september 2020 door Frank

Categorieen: Media Nieuwe releases

Op 27 november (Black Friday) komt het onafhankelijke label Resonance records met een nieuwe uitgave in hun doorlopende reeks met niet eerder uitgebrachte archiefopnamen. Op Record Store Day 2020 brengt het label een nieuwe 3-LP-set uit met drie exclusieve historische Nederlandse opnamesessies van Sonny Rollins: Rollins in Holland: The 1967 Studio & Live Recordings.

Drie sessies, samen meer dan twee uur verloren gewaande opnamen (in glanzend stereo en authentiek mono) uit de Nederlandse tournee van Mei 1967 door de gigant van de tenorsaxofoon worden hier bijeen gebracht. De opnamen zullen op 4 december aanstaande als dubbel-CD verschijnen.
Zev Feldman, co-president van Resonance: “The music on Rollins in Holland is extraordinary. Rollins fans will rejoice when they hear the news of this discovery. These performances follow an important time in his life, and he brought those experiences along with him to make this incredible music.”

In een nieuw interview met Feldman dat de uitgave vergezelt zegt de 89-jarige Sonny Rollins:
“I’m so happy that Resonance is putting it out because it really represents a take-no-prisoners type of music. That’s sort of what I was doing around that period of time; that was sort of Sonny Rollins then – a wham-bam-thank-you-ma’am approach. It was very much me. And I loved it and I loved playing with those guys.”

De muziek op het album Rollins in Holland komt uit een periode in Rollins’ carrière waarvan maar weinig gedocumenteerd is. Het Impulse!-album East Broadway Run Down was zijn laatste opnamesessie voorafgaand aan een hiaat in zijn albumcarrière dat tot 1972 zou duren. In 1969 begon hij aan een sabbatical van twee jaar waarin hij ook geen live concerten meer zou geven, zoals hij een decennium eerder ook al had gedaan.

Han Bennink, Sonny Rollins & Ruud Jacobs op 3 mei 1967 in de Akademie voor Beeldende Kunst te Arnhem. Foto: Toon Fey
Op Rollins in Holland is de toen 36-jarige jazzgigant in topvorm te horen, hij heeft totale controle over zijn tenorsaxofoon en improviseert op het allerhoogste niveau.

Rollins is op dit nieuwe album de voorman van een trio, dezelfde zeer uitdagende en veeleisende muziekvorm waarmee hij enkele vroege iconische albums in zijn lange carrière opnam: het live-album A Night at the Village Vanguard (Blue Note, 1957) en de studio-albums Way Out West (Contemporary, 1957) en Freedom Suite (Riverside, 1958).

Tijdens zijn korte maar intensieve verblijf in Nederland van Mei 1967 werd de saxofonist door twee van de beste jonge lokale muzikanten begeleid: bassist Ruud Jacobs en drummer Han Bennink. Zij hadden al vele grote Amerikanen begeleid waaronder Johnny Griffin, Wes Montgomery en Clark Terry. Jacobs was een gevierde begeleider met een groot improvisatie- en begeleidingstalent, terwijl Bennink inmiddels een behoorlijke reputatie aan het verwerven was als voorman van de avant-garde, vooral toen hij Eric Dolphy in 1964 begeleidde op wat diens laatste album zou worden: Last Date. Het duo vormt een magnifiek geheel achter hun gevierde leider.

Op Rollins in Holland is materiaal bijeengebracht van drie verschillende optredens door dit trio:

– de studiosessie die op de ochtend van 5 mei 1967 in glanzende stereo werd opgenomen in de VARA Studio te Hilversum, waar Albert Ayler en Eric Dolphy tevens onvergetelijke opnamen gemaakt hebben. Deze vier stukken zijn nooit eerder openbaar gemaakt en de opnamen werden pas onlangs gevonden in het Nederlands Jazz Archief.

– een al even unieke vondst uit het Nederlands Jazz Archief: het geluid van het televisieprogramma Jazz met Jacobs waarin Rollins, Jacobs en Bennink op 5 mei 1967 ’s avonds optraden en dat werd opgenomen in de GoGo Club te Oud-Loosdrecht die destijds eigendom was van zangeres Rita Reys en haar echtgenoot Pim Jacobs.

– een bijzonder spontaan concert in de Academie voor Beeldende Kunst te Arnhem van 3 mei 1967, waarin Rollins uitblinkt in uitvoeringen van soms meer dan 20 minuten.

De vondsten die tot deze uitgave leidden werden gedaan door de Nederlandse journalist-producer en onderzoeker Frank Jochemsen. In zijn liner notes voor deze uitgave wijst hij erop dat de opnamen van het Arnhemse concert weliswaar al jaren in slechte geluidskwaliteit circuleren onder verzamelaars maar hier voor het eerst zorgvuldig gerestaureerd zijn, waarvoor de best klinkende geluidsband gediend heeft. “De rest van de muziek is tot nu toe door niemand gehoord.” aldus Jochemsen.

De originele tapes waarop de unieke Rollins-opnamen gevonden werden. Foto: Kathleen Nuijens
In 2017 werden de vier stereo-opnamen uit de VARA-studio ontdekt door Jochemsen toen ze gedigitaliseerd werden door het Nederlands Jazz Archief, waarna ze geïdentificeerd werden door Ruud Jacobs en Han Bennink.

In 2019 vonden Jochemsen en zijn collega Jan Brouwer tevens de audio van het televisieprogramma Jazz met Jacobs, samen met een set nooit eerder openbaar gemaakte foto’s die tijdens de soundcheck en live-uitzending van dit verloren gegane programma gemaakt zijn.

Jochemsen: “Ik vind het een sensationele gedachte dat van deze bescheiden tournee toch zoveel is gedocumenteerd en gevonden, en dat de muziek van zo’n hoge muzikale kwaliteit blijkt te zijn. Nog sensationeler vind ik het feit dat de hele wereld dit nu kan beluisteren. De grote Sonny Rollins op zijn best, begeleid door een grootse ritme-tandem waarop ik als Nederlander extra trots ben.”

Ruud Jacobs & Sonny Rollins repeteren voor de live TV-uitzending op 5 mei 1967 in de GoGo-club te Oud-Loosdrecht. Foto: Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid
Een uitgebreid overzicht van Rollins’ Nederlandse tournee wordt gegeven door jazzjournalist Aiden Levy, die momenteel bezig is met de biografie van Sonny Rollins.

Levy zegt: “Rollins in Holland is a resounding, still-urgent argument for jazz as a universal art form, transcending time, place and race. This is jazz at its most international and interdependent, with no boundaries or borders.”

Rollins in Holland bevat tevens een diepte-interview van Levy met Han Bennink en Ruud Jacobs, hetgeen plaatsvond een jaar voordat Jacobs in juli 2019 aan kanker overleed. In dit gesprek haalt de gevierde basgigant herinneringen op aan de concerten met Rollins: “Het was iets heel spiritueels. Er was een heel een hele speciale atmosfeer. Ik voelde dat ik alles kon doen.”

De mogelijkheid om de exceptionele Nederlandse opnamen van Rollins openbaar te maken is een speciaal moment voor Resonance en voor het NJA. Zev Feldman zegt hierover: “Working with Mr. Rollins has been the experience of a lifetime, and I’m so grateful that he has put his trust in Resonance and our team to bring forth this newly unearthed, previously undocumented chapter in his career.”

De CD is nu reeds bestelbaar via de webshop van het Nederlands Jazz Archief. Deze wordt uitgeleverd na 4 december.